Zaļā lappuse

Viela pārdomām

Ja esi nolēmis ielūkoties šajā sadaļā, tad gribas ticēt, ka tas nav tikai tāpēc, ka visas pārējās esi izlasījis no pirmā līdz pēdējam teikumam, bet gan tāpēc, ka Tev nav vienalga, kāda ir Tavas ikdienas dzīves kvalitāte.

Jā, mēs dzīvojam „pateicīgos” platuma grādos – maz indīgu augu un dzīvnieku, mežā nav jādodas ar karabīni uz pleca, viesuļvētras, nopietni plūdi, postošs sausums, zemestrīces un citas nopietnas dabas spēku demonstrācijas mums ir eksotika. Toties ikdienišķa parādība ir sadzīves atkritumu kaudzes mežos, piedrazotas pludmales un ceļmalas. Varētu pieminēt mirstošo Baltijas jūru, strauji pārpurvojošos ezerus, 20 „brīvības” (vai precīzāk – neplānotas saimniekošanas) gados pazaudētos aramzemes hektārus un vēl daudzas, jo daudzas lietas, par kurām ikdienā aizdomājas tikai retais („es domāju, kā nomaksāt ...” un „man ir pilnīgi vienalga, kas notiek ar ...”). Tomēr tās nav lietas, ko mēs katrs kā indivīds spējam ietekmēt (tie ir valsts pārvaldes līmeņa uzdevumi). Izmantojot „dienesta stāvokli”, vēlos piedāvāt aizdomāties par ikdienas lietām. Par sadzīves ķīmiju, higiēnas precēm, par preču un produktu iepakojumu, cigarešu izsmēķiem – cik daudz tos lietojam, vai vismaz aiz sevis spējam novākt atkritumus un darām to arī tad, kad apkārtējie uz mums neskatās. Tad nebūs vajadzīgas Vislatvijas sakopšanas talkas.

Apzinos, ka manas iedomas ir utopija, un katrs no mums šīs lietas uztver individuāli. Vienīgais, kas nav utopija, ir tas, ka mēs visi dzīvojam viens otram blakus un varam nomainīt ielu, pilsētu un pat valsti, bet nevaram nomainīt planētu un vismaz tuvākajā pārredzamajā nākotnē to arī nevarēsim. Domāšana maina attieksmi, attieksme ieradumus. Es piedāvāju katram sākt vispirms ar sevi, un, piemēram, pusgada laikā iznīdēt vismaz vienu sliktu ieradumu.

„Politiski” pareizi būtu jāraksta, kā „Amserv Motors” rūpējas par apkārtējo vidi, vācot un šķirojot savas darbības rezultātā radītos blakusproduktus – eļļas, riepas, krāsas, plastmasu u.c. Šīs lietas nosaka LEXUS darbības standarti un valstī pastāvošā likumdošana, bet es neņemos apgalvot, ka viss notiktu tikpat augstā līmenī, ja šādu prasību un soda sankciju nebūtu ... un tāpēc par to nerakstu.

Ar cieņu,
Ints Pērkons
SIA “Amserv Motors” Valdes loceklis

Kā mēs, autovadītāji, varētu parūpēties par vidi jau šodien?

Normunds Skauģis, SIA „Lāči” valdes loceklis, Maizniekmeistars:

„Nemetiet pa auto logu laukā cigarešu izsmēķus! Tā ir ne tikai apkārtējās vides piegružošana, bet iemesls daudziem ugunsgrēkiem, kas mēdz rasties nenodzēstas cigaretes dēļ. Vispār, ejot dabā, smēķētājiem vajadzētu būt ļoti uzmanīgiem un rūpīgi nodzēst cigaretes un nemest, kur pagadās.”

Aiva Vīksna, izdevniecības „Lietišķās informācijas dienests” izpilddirektore, biedrības „Līdere” valdes priekšsēdētāja:

„Kad es vadu auto, cenšos ievērot ekonomiskas autovadīšanas principus. Negāzēju, neuzsāku strauju kustību, ja iztālēm redzu, ka luksoforā iedegas sarkanā gaisma, mierīgi pieripinu nevis spēji bremzēju. Vispār, lai apstādinātu auto vai samazinātu ātrumu, bremzēju vienmērīgi, nedaru to strauji, ja vien situācija uz ceļa to pieļauj.

Man nekad nav ienācis prātā mest laukā atkritumus pa logu. Ja tādi man mašīnā sarodas, tad sakrāju tos šim nolūkam paredzētā maisiņā, kas vienmēr atrodas bagāžas nodalījumā, un vēlāk izmetu atkritumu tvertnē. Esmu arī novērojusi, ka daudzās auto apstāšanās vietās savlaicīgi nav izvesti atkritumu konteineri – tie ir stāvgrūdām pilni, atkritumu kaudzes gāžas pāri malām. Šo lietu attiecīgajiem dienestiem vajadzētu biežāk kontrolēt.”

Haralds Burkovskis, žurnālists, radio un TV raidījumu vadītājs:

„Vienkāršākais! Atcerēties, ka auto logi paredzēti braucēju pasargāšanai no vēja, karstuma un lietus, vai tieši otrādi - atvērti, lai šīs stihijas izbaudītu, nevis atbrīvotos no salona interjerā neiederīgiem priekšmetiem - tā mēs ietaupītu milzum daudz naudas uz Lielo talku un citām vides sakopšanas akcijām. Vienkārši - neesiet cūkas, lai piedod šie tīrīgie dzīvnieki!

Matemātiskais! Viens no Mērfija likumiem (tā man šķiet) saka, ka „lēti pirkts vienmēr izmaksā daudz dārgāk par to, kas nopirkts dārgi” - tas attiecas gan uz auto izvēli, kur vajadzētu parēķināt visas ekspluatācijas, tostarp arī rezerves daļu izmaksas, teiksim 5 gadu laikā, gan uz degvielu - dārgākā tomēr ir efektīvāka un kopējais benzīna patēriņš - mazāks! Vērtējiet kvalitāti!!!

Grūtākais. Lai kā daudziem tas nepatiktu, ir vairs tikai DAŽAS auto markas, kas nozīmē prestižu vai iespēju pazīmēties, jo 99% auto no luksusa preces sen jau pārgājuši pārvietošanās līdzekļa kategorijā. Tāpēc auto būtu jāsakrīt ar dzīvesstilu - maršrutam „gulta-birojs-lielveikals-gulta” fermeru mašīnas tomēr ir smieklīgas. Un nesakiet, ka pilsētas burzmā nekad neesat apskaudis sīkaļu, ar kuru itin viegli sasniegt 60 kilometrus stundā, degvielu ieliet „reizi sezonā” un noparkoties perpendikulāri. Izmēram ir nozīme!”